sobota, 16 maja 2015

Kilka faktów o Murakamim



Haruki Murakami to mój ulubiony pisarz już od wielu lat. Zakochałam się w jego stylu od już pierwszej przeczytanej przeze mnie powieści w liceum "Na południe od granicy, na zachód od słońca". Od tamtej pory postanowiłam poznać wszystkie jego najważniejsze powieści i zbiory opowiadań i zrobiłam to, o czym można przekonać się tutaj (są tam również linki do kilku stron). Zauroczył mnie jego niepowtarzalny styl pisania. Teraz jestem właśnie w trakcie czytania biografii pisarza połączonej z analizą jego dzieł i to stało się dla mnie inspiracją do napisania tego posta. Postanowiłam przytoczyć tutaj kilka faktów z życia pisarza. Tym samym chciałabym zachęcić wszystkie osoby, które jeszcze nie miały okazji poznać jego twórczości, aby to zrobiły, bo jest duże prawdopodobieństwo, że zachwyci Was tak samo jak mnie ;)

* Murakami jest zakochany w muzyce wszelkich gatunków: jazzowej, klasycznej, folkowej, rockowej
* pierwszą powieść "Słuchajcie pieśni wiatru" (1979) napisał w wieku 29 lat
* do zostania pisarzem zainspirował go mecz baseballowy
* za swoją pierwszą powieść zdobył nagrodę za debiut literacki
* M. był przez siedem lat właścicielem klubu jazzowego
* jego lokal nosił nazwę Peter Cat na cześć starego kota i był urządzony w hiszpańskim stylu
* jest kolekcjonerem płyt, ma ich ponad 6000 płyt
* ojciec M, Chiaki to syn buddyjskiego kapłana, sam przez parę lat był kapłanem w starej rodzinnej świątyni
* rodzice M. to Chiaki i Miyuki poznali się jako nauczyciele języka i literatury japońskiej 
* jest jedynakiem
* chciał zostać scenarzystą, jednak porzucił ten pomysł
* żonę Yoko poznał na studiach
* ożenił się mając 22 lata 
* nie ma dzieci
* skończył studia licencjackie po siedmiu latach
* jest tłumaczem literatury amerykańskiej
* pisarz wiele podróżował po całym świecie, mieszkał też m.in. na greckiej wyspie, czy w USA
* inspirowali go m.in. F. Scott Fitzgerald, E. Hemingway, R. Carver, F. Dostojewski, czy R. Chandler
* brał udział w wielu maratonach i triathlonach

Inspiracja do posta

1 komentarz:

  1. Moją pierwszą powieścią Murakamiego również było "Na południe od granicy, na zachód od słońca". Już przed przeczytaniem tej powieści miałam ogromną ochotę na literaturę M., a po przeczytaniu - znacząco wzrosła. Mam nadzieję wkrótce dorwać jego kolejną powieść. :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz.