czwartek, 24 października 2013

Chodźmy na spacer :)


tytuł: Haruki Murakami i jego Tokio. Przewodnik nie tylko literacki
autor: Anna Zielińska-Elliott
wydawnictwo: Muza
data wydania: 9 maja 2012
liczba stron: 270

Na początek parę słów o autorce. Anna Zielińska- Elliott jest absolwentką warszawskiej japonistyki i tłumaczką współczesnej literatury japońskiej, z której zrobiła także doktorat. Mieszkała w Tokio przez pięć lat i często wraca do Japonii. To tam jako studentka odkrywała utwory Murakamiego, gdy w 1987 roku ukazał się bestseller Norwegian Wood. Lubi podróże, książki i dobre jedzenie. Przetłumaczyła ona chyba większość książek (powieści jak i opowiadań) Murakamiego na język polski.

Przewodnik został wydany w ubiegłym roku, więc można powiedzieć, że będzie on stosunkowo nowy, ale autorka z góry przeprasza, że informacje mogą być już nieaktualne, bo tempo życia w Tokio jest bardzo szybkie i nagle gdzieś wyrasta nowy budynek albo stary jest błyskawicznie rozbierany. Takie jest ryzyko pisania przewodników, ale to oczywista sprawa.

Książka jest podzielona na dziesięć rozdziałów, w których wędrujemy śladami bohaterów Murakamiego. I tak na przykład w pierwszym rozdziale idziemy na spacer zobaczyć Uniwersytet Waseda, o którym jest mowa w Norwegian Wood, a który ukończył sam pisarz (dopiero po siedmiu latach i z małymi przygodami, ale ukończył ;). Do dokładnych opisów miejsc mamy mnóstwo zdjęć (ponad trzysta w całej książce), adresów, godzin otwarcia i cen biletów czy linków stron internetowych. Wyobrażam sobie, że potencjalny podróżnik nie zgubi się w tokijskim gąszczu z tak dokładnymi wskazówkami. Ale co najważniejsze dla fanów Murakamiego mamy liczne cytaty z jego utworów, przeplatane anegdotami z życia samego pisarza, a nawet jego odpowiedzi na listy fanów. W internecie wcale nie ma tak wiele szczegółów z jego biografii, więc ta książka jest na pewno cennym źródłem takich ciekawostek. Tak więc wchodzimy do tych samych kawiarni czy restauracji, w których bywali bohaterowie jak i sam pisarz, a bywać w nich uwielbiał, szczególnie w klubach jazzowych.


Murakami to mój ulubiony pisarz, a Tokio jest marzeniem, więc taki przewodnik jest dla mnie idealny. Ale nie trzeba być ani fanem sławnego Japończyka, ani wielbicielem tego miasta żeby zajrzeć do tej książki. To jest przede wszystkim źródło wiedzy o tym kraju, o kulturze, o ludziach, zwyczajach i codzienności, dzięki któremu można się sporo nauczyć. A poszerzać swoją wiedzę trzeba zawsze ;)

16 komentarzy:

  1. Jak poznam twórczość Autora, pewnie się skuszę i na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam zamiar poznać twórczość tego autora, ale nie wiem kiedy to zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Po Murakamiego sięgę, choć niekoniecznie po tę powieść...

    OdpowiedzUsuń
  4. O to coś dla mnie! Świetnie, że coś takiego powstało. Teraz jak już też jestem fanką Murakamiego, to muszę przeczytać ten przewodnik. Mam nadzieję, że go jakoś upoluję. Też marzy mi się Tokio, to musi być niesamowite miasto...
    A Norwegian Wood mam i będę za jakiś czas czytała, nie mogę się doczekać! :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak na razie przeczytałam trzy książki Murakamiego, ale już planuję zapoznać się z kolejnymi. Po ten przewodnik też z chęcią sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam zamiar rozpocząć w najbliższym czasie przygodę z Murakamim :). Więc pewnie i po tę się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Całą twórczość autora już przeczytałam, a tej książki nie. Do nadrobienia. Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Skoro mówisz, że to pozycja nie tylko dla fanów Murakamiego, to może się skuszę :) Kto wie, może przyda mi się nawet do licencjatu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa pozycja, szczególnie dla fanów Murakamiego i kraju Kwitnącej Wiśni:) Czas nadrobić zaległości i sięgnąć wreszcie po Murakamiego a później również po ten przewodnik:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudna recenzja! Ja na pewno sięgnę po tę pozycję, ale najpierw jeszcze mam do przeczytania Zaginięcie słonia i Przygodę z owcą!! Pozdrawiam ciepło i zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
  11. Niestety fanką Murakamiego, ani Japinii nie jestem, więc książka mnie nie ekscytuje :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dla mnie jeszcze nie, bo nie jestem póki co fanką Murakamiego w przeciwieństwie do Ciebie. :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam dwie książki tego autora i niestety nie podbił mojego serca :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam jeszcze Murakamiego, ale z tym przewodnikiem chętnie bym się zapoznała :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz.