czwartek, 4 lipca 2013

Klasyka literatury angielskiej






tytuł: Dziwne losy Jane Eyre
autor: Charlotte Bronte
tytuł oryginału: Jane Eyre
wydawnictwo: Oxford Educational
data wydania: 2009
liczba stron: 560






Można sobie wyobrazić nieduży pokój, po którym rozchodzi się ciepło kominka, w okno uderzają krople deszczu, a Jane Eyre siedzi przy biurku w blasku słabej świecy i snuje nie zapomnianą opowieść swojego życia (narracja w pierwszej osobie). Osierocona Jane trafia pod opiekę swojej ciotki, od której doznaje samych upokorzeń i niesprawiedliwości. Następnie w wieku dziesięciu lat zostaje wysłana do szkoły z internatem, w którym również nie ma łatwego życia ze względu na panujące tam surowe warunki. Spędza tam osiem lat, z czego dwa ostatnie jako nauczycielka. W końcu Jane postanawia rozpocząć nowe życie i znajduje posadę guwernantki w posiadłości Edwarda Rochestera. I tutaj zaczyna się prawdziwie romantyczna opowieść. A to oczywiście za sprawą miłości, jaka pojawia się między bogatym i szanowanym panem domu, a  skromną i pracowitą Jane. Jednak sprawy zaczynają się bardzo komplikować. Nie ma tutaj sensu rozprawiać o wszystkich dziwnych okolicznościach jakie się pojawiają. Pisarka bardzo dokładnie i wnikliwie opisuje wachlarze uczuć zakochanych.


Zakończeniem Charlotte Bronte bardzo mnie zaskoczyła, powiedziałabym nawet, że rozczarowała. Po pięciuset stronach oczekiwałam czegoś innego, czegoś bardziej pozytywnego. Spodziewałam się tragedii jak to w romansach, ale nie katastrofy (być może przesadzam odrobinkę). Koniec był smutny. Bohaterowie pozostają szlachetni i wierni swoim ideałom, ale nie będzie to przyszłość jaką sobie wymarzyli na początku.
Mamy tutaj zatem szeroki obraz kobiety niezłomnej, doświadczonej przez los, jednak nie poddającej się i walczącej o każdą dobrą chwilę swojego życia.

Powieść ma conajmniej dwie ekranizacje, o których wiem, być może jest ich więcej. Jednak po 5 minutach oglądania jednej z nich dałam sobie spokój. Wydań książkowych również jest sporo.

Moja ocena: 4,5/6.

12 komentarzy:

  1. Jest to książka, którą obowiązkowo muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wolę wydanie książkowe niż filmowe :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta lektura to moje "must read". Jej "Profesor" przypadł mi do gustu, więc przypuszczam, że "Dziwne losy Jane Eyre" tym bardziej przypadną mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  4. gdybym chciała przeczytać wszystkie książki o jakich mowa podejrzewam, że nie starczyło by mi czasu, a zapowiadają się bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudna, cudna, cudna. Zakończenie nie jest typowym happy endem, uważam, że to nawet i lepiej! Książka nabiera szlachetności i nie jest tanim love story dla ubogich. Nie oszukujmy się - byłoby strasznie nudno jakby od razu byli tak idyllicznie i sielankowo szczęśliwi.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie lubię czytać klasyki, ale z zainteresowaniem oglądam klasyczne ekranizacje i akurat ten film oglądałam. Wprawdzie dość dawno, ale pamiętam, że mi się podobał.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mimo że jestem romantyczką i lubię pewien rodzaj kiczu w życiu, tak wszelkich tego typu romansów książkowych się wystrzegam. Muszę to w końcu przeczytać, ale wciąż mnie jakoś odpycha...

    OdpowiedzUsuń
  8. Aż wstyd się przyznać, ale nie czytałam jeszcze żadnej powieści tej autorki. Muszę to wreszcie nadrobić! : )

    OdpowiedzUsuń
  9. Raczej nie przepadam za takimi klimatami, ale po jakąkolwiek książkę Charlotte Bronte wypadałoby chyba sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Oj, ekranizacji na pewno jest więcej! ;) Lubię książki Sióstr, ale wolę te mniej znane. Pamiętam, że w trakcie lektury powyższej polubiłam Jane i jej kibicowałam, Rochester natomiast mnie irytował.

    OdpowiedzUsuń
  11. To jedna z moich ulubionych książek ! :)Uwielbiam takie klimaty !
    I mam jeszcze małą sprawę - założyłam "świeżutkiego" bloga i będę wdzięczna za każdą wskazówkę :) Jeżeli zdecydujesz się zostać na dłużej, będzie mi bardzo miło :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. uwielbiam autorkę, uwielbiam książkę i wszystkie ekranizacje powieści szczególnie z 2006 roku, polecam także dla wielbicielek tego gatunku Jane Austen (wszystkie książki i ekranizacje)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz.